EFOP-1.8.5-17-2017-00099.Alpont: 3.1.1.1.1/11c
Tankert (iskolai fűszerkert) létrehozása, és/vagy a projekt megvalósítás teljes időtartama
alatt fenntartása és gondozása
Beszámoló tankert/magaságyás telepítéséről
A Menő Menzák az Iskolákban című, Okosabban kéne élni elnevezésű projekten belül 2 db magaságyás telepítését vállaltuk, melyet az intézmény területén kialakításra kerülő, „U” alakú iskolai tankert, „aktív pihenőkert” részeként kívántuk telepíteni.
A kialakításra kerülő iskolai tankert lehetőséget ad az évszakonként más és más gyümölcsök, zöldségek, fűszernövények telepítésére, gondozására, nevelésére, amelyet valamilyen formában elfogyaszthatnak, felhasználhatnak vagy feldolgozhatnak a tanulók. Az iskolai tankertben ültetett termények hosszútávon visszahatnak a gyermekek étkezésére részben azáltal, hogy a gyermekek tudják, hogy amit ebédelnek saját termesztésű, részben pedig némileg segítheti az iskola önellátását, fejlesztőleg hatva az iskolai étkeztetésre.
2018 elején kezdtük meg az iskolai tankert területének előkészítését a szülők, tanulók, pedagógusok közreműködésével, majd a terület paramétereinek figyelembevételével (talaj minősége, típusú, időjárás) szakmai segítséggel megszületett az iskolai tankert látványterve.
A talajelőkészítést (többszöri felrotálás, térkövezés) követően megkezdődött a látványtervben tervezett területek kialakítása. Sajnos azonban az előkészítő munkálatok elhúzódása, illetve a kiválasztott magaságyás beszerzése is nehézkes volt. Az általunk kiválasztott magaságyás fajtát alig, vagy csak közvetítőkön keresztül forgalmazták, árajánlatok többszöri megkeresés ellenére sem érkeztek. Fentiekben felsorolt okok miatt csak 2018 decemberében jutottunk el odáig, hogy sor került a 116 cm széles, 232 cm hosszú és 76 cm-es – a pályázatban vállalt 2 db helyett – 1 db magaságyás beszerzésére.
2019 januárjában a tankert fejlesztése folytatódott, telepítésre kerültek a gyümölcsök (málnavessző, kakiszilva), a magaságyásban fűszernövények (citromfű, tárkony, menta, kínai hagyma), zöldségek (zeller, saláta, jégsaláta, karalábé) ültetésére került sor, illetve palántázás és virágágyás telepítés is történt. A tankert egy része életre kelt. Egyre több terményt „szüreteltek” a tankonyhára azonnali fogyasztásra, illetve feldolgozásra a tanulók. Az elültetett növényeknél fontos szempont volt a felhasználhatóság időpontja, hiszen ez a nyári szünet ideje alatt ez csak korlátozottan lehetséges. A nyár folyamán szülői összefogással ápolták, gondozták, öntözték a tanulók a növényeket.
A tankert létrehozása és fenntartása során kiemelt hangsúlyt helyeztünk a növénygondozásra és a környezetvédelemre, hiszen vegyszermentes területet kívánunk megművelni (pl. a földet, mely a magaságyásba került, átrostáltuk).
A tankert kialakítását folytatjuk, terveink között további gyümölcsfák, levendula ültetvény telepítése, fűszernövények körének bővítése, sakktábla jellegű elhelyezése (a meglévőkön kívül csombor, kakukkfű, rozmaring, bazsalikom, zsálya) szerepel.
Tata, 2018. december 20.
Fazekas Éva
P.M.